Hvorfor drikker du kumelk?

Jeg s den nye reklamen fra Opplysningskontoret for meieriprodukter her om dagen. De har startet en ny kampanje som heter "3 om dagen", og gr ut p at man br f i seg tre porsjoner med meieriprodukt om dagen - for "sikre det anbefalte kalsiuminntaket i et ellers sunt og variert kosthold, og bidra med flere andre viktige nringsstoffer som kroppen trenger". Leser man videre p melk.no, kan man lese at det er mulig f i seg nok kalsium gjennom planteriket ogs, men da m man spise ufattelig mye! De hevder at du m spise 1,1 kg brokkoli for f i deg like mye kalsium som det er i 5 dl melk. En annen artikkel tar for seg den "store nringsmessige forskjellen" mellom kumelk og plantebasert melk, AKA den melken vegetarianere og veganere drikker - soyamelk, mandelmelk osv. Se her:



N var det like fr jeg satte havremelken min i halsen her. Opplysningskontoret hevder i bunn og grunn at vi mennesker er avhengige av kumelk, og at animalsk protein har flere positive faktorer enn vegetabilsk protein. De fronter en negativ holdning til veganisme, og lrer oss at det er vanskelig opprettholde en sunn kropp ved en vegansk livsstil. Fra barnehagealder lrer vi at vi trenger den livssviktige kalsiumen vi finner i melken. Vi synger "Kua mi, jeg takker deg" og fr melk til mltidene. S begynner vi p skolen der skolemelkordningen er raskt p banen, vi lper i Tinestafetten og mange er med p Tines fotballskole. Hvem sa reklame var ulovlig i skolen? Stafett og fotball er idrett - sunt, sosialt og populrt. P melkekartongene ser vi kjente indrettsutvere. Da m vel melk og aktivitet hre sammen?


Vi vet hva melk.no sier, men vi kan jo se hva forskningen sier. Og hva sier den? Den sier iallefall ingenting om at det er en forbindelse mellom inntak av meieriprodukter og mindre sjanse for benbrudd og osteoporose. Du kan lete s mye du vil, men du kommer ikke til finne en eneste studie som viser at et inntak av anbefalt meierikonsum frer til et sterkere skjelett, heller ikke ved kalsium i form av tabletter som kostholstilskudd viser til positive tall - du vil heller finne det motsatte! Du vil se at landene i verden som konsumerer mest melk, ogs er de landene med strst forekomst av osteoporose, og de landene som konsumerer minst, blant annet Peru, India, og Japan, har svrt lav forekomst av sykdommen. Melk.no kaller dette et paradoks og forsvarer statistikken med at gener, arbeidsforhold og bosted spiller inn, men jeg skal si deg grunnen, jeg!

For det frste, s hjelper det ikke at meieriprodukter har hyt innhold av kalsium, for kroppen klarer ikke ta til seg kalsiumet uten tilsvarende mengde magnesium! S for at du skal kunne ta til deg de 800mg med anbefalt mengde kalsium, trenger du 800mg med magnesium ogs - og det stemmer ikke med virkeligheten, hvor forholdet er 116mg kalsium mot 9mg magnesium per 100 gram i melk.

For det andre, s er proteiner syre, aminosyrer. I vrt vestlige samfunn hvor vi spiser dobbelt s mye kjtt enn det som er anbefalt og i tillegg hugger innp med proteinpulver og meieriprodukter, fr kroppen en kontinuerlig tilstrm av syrer som den selvsagt m nytralisere. Og hvordan nytraliserer kroppen aminosyrene? Jo, den skiller ut kalsium fra skjelettet. Dette tapte kalsiumet ville vanligvis kommet til rette igjen, men nr vi fr i oss s mye proteiner som vi gjr - mye mer enn hva vi trenger, s tappes skjelettet for masse og man vil til slutt bli beinskjr.

Den siste grunnen jeg velger ta med her, er ogs den mest penbare. Hvilken melk drakk du da du var nyfdt? Hvilken melk drikker hunder, hester, griser og rotter? De drikker sin egen arts melk. Og etter diealder, s slutter de - s hvorfor sluttet ikke du? Kumelk er ment for kalver - ikke mennesker (sjokk!!). Det er en grunn til at over 75% av verdens befolkning er laktoseintolerante, og det er fordi vi ikke er ment til drikke kumelk. Tenk p hvor mye puss og bakterier som finnes i melken - det er en grunn til at den begynner rtne etter bare noen timer i romtemperatur. Meieriindustrien er enorm, og det Opplysningskontoret for melk driver med er ren og skjr markedsfring! Gir det ikke mer mening drikke apemelk? Vi har da vel mye mer til felles med apene? Du er lrt opp til tro at du trenger kumelk, s derfor gir det mening. Falsk propaganda og hjernevasking.

Det var flott se at det fantes en del opplyste mennesker i kommentarfeltet p melk.no, iallefall. Melk.no svarte med den samme kommentaren ved omtrent alle konfrontasjoner de ble mtt...






kilder: http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/calcium-full-story/

http://www.pcrm.org/health/diets/vegdiets/what-is-lactose-intolerance

http://matvaretabellen.no/skummet-melk-01.003

Drikker du kumelk? Tror du det er bra for deg?

6 kommentarer

sammegreia

02.05.2015 kl.10:23

Bra innlegg! Du er flink til skrive:) Hper du fr en fin dag!

Hadde satt pris p om du hadde sjekket ut bloggen vr:)

catarina kippersund

02.05.2015 kl.11:48

SV: Takk for tilbakemld. Ja verden er ikke greit nr det finnes mennesker som det! De burde skamme seg!

alternativhelseforskning

02.05.2015 kl.13:33

Hei, jeg la inn et svar til deg p bloggen min, vet ikke om du ser det der, jeg er ikke ekspert p dette. Et sprsml som har opptatt meg en del i det siste: Hvor fr man Omega 3 og jeg tenker da p EPA og DHA fra p et vegansk/vegetarisk kosthold? Noen sier man bare spiser chiafr eller linfr og da vil kroppen omdanne ALA til EPA og DHA, andre sier det ikke fungerer slik. Jeg bestilte i gr et veldig dyrt algeprodukt fra USA. Har du noe tips /innspill p dette? Jeg er opptatt av f i meg max med hyverdig Omega 3 pga hjernefunksjonen.

Linni Blystad

02.05.2015 kl.18:11

alternativhelseforskning: hei! Det er riktig at kroppen kan omdanne ALA til EPA og DHA. Man kan spise linfr, rapsolje og valntter hver dag for ligge p samme verdier som ikke-veggiser, eller man kan ta kosttilskudd. Det hjelper uansett dempe inntaket av omega 6.P http://opti3omega.com, fr man kjpt vegetarisk omega 3 med DHA og EPA. :-)

alternativhelseforskning

02.05.2015 kl.20:16

Takk for tips, skal se p det. Jeg jukser litt med krillolje n , men skal slutte. Jeg synes det er mer etisk riktig spise krillolje enn fiskeolje, men bedre g over til vegetarisk kilde. Du har et bra poeng med omega 6.

Linni Blystad

03.05.2015 kl.00:24

alternativhelseforskning: ja, jeg er enig i at krill er mer etisk! nsker deg en videre god helse :-)

Skriv en ny kommentar

hits