Hvorfor drikker du kumelk?

Jeg så den nye reklamen fra Opplysningskontoret for meieriprodukter her om dagen. De har startet en ny kampanje som heter "3 om dagen", og går ut på at man bør få i seg tre porsjoner med meieriprodukt om dagen - for å "sikre det anbefalte kalsiuminntaket i et ellers sunt og variert kosthold, og bidra med flere andre viktige næringsstoffer som kroppen trenger". Leser man videre på melk.no, kan man lese at det er mulig å få i seg nok kalsium gjennom planteriket også, men da må man spise ufattelig mye! De hevder at du må spise 1,1 kg brokkoli for å få i deg like mye kalsium som det er i 5 dl melk. En annen artikkel tar for seg den "store næringsmessige forskjellen" mellom kumelk og plantebasert melk, AKA den melken vegetarianere og veganere drikker - soyamelk, mandelmelk osv.  Se her:



 

 

 

 

 

 

 

Nå var det like før jeg satte havremelken min i halsen her. Opplysningskontoret hevder i bunn og grunn at vi mennesker er avhengige av kumelk, og at animalsk protein har flere positive faktorer enn vegetabilsk protein. De fronter en negativ holdning til veganisme, og lærer oss at det er vanskelig å opprettholde en sunn kropp ved en vegansk livsstil. Fra barnehagealder lærer vi at vi trenger den livssviktige kalsiumen vi finner i melken. Vi synger "Kua mi, jeg takker deg" og får melk til måltidene. Så begynner vi på skolen der skolemelkordningen er raskt på banen, vi løper i Tinestafetten og mange er med på Tines fotballskole. Hvem sa reklame var ulovlig i skolen? Stafett og fotball er idrett - sunt, sosialt og populært. På melkekartongene ser vi kjente indrettsutøvere. Da må vel melk og aktivitet høre sammen?


Vi vet hva melk.no sier, men vi kan jo se hva forskningen sier. Og hva sier den? Den sier iallefall ingenting om at det er en forbindelse mellom inntak av meieriprodukter og mindre sjanse for benbrudd og osteoporose. Du kan lete så mye du vil, men du kommer ikke til å finne en eneste studie som viser at et inntak av anbefalt meierikonsum fører til et sterkere skjelett, heller ikke ved kalsium i form av tabletter som kostholstilskudd viser til positive tall - du vil heller finne det motsatte! Du vil se at landene i verden som konsumerer mest melk, også er de landene med størst forekomst av osteoporose, og de landene som konsumerer minst, blant annet Peru, India, og Japan, har svært lav forekomst av sykdommen. Melk.no kaller dette et paradoks og forsvarer statistikken med at gener, arbeidsforhold og bosted spiller inn, men jeg skal si deg grunnen, jeg!

For det første, så hjelper det ikke at meieriprodukter har høyt innhold av kalsium, for kroppen klarer ikke å ta til seg kalsiumet uten tilsvarende mengde magnesium! Så for at du skal kunne ta til deg de 800mg med anbefalt mengde kalsium, trenger du 800mg med magnesium også -  og det stemmer ikke med virkeligheten, hvor forholdet er 116mg kalsium mot 9mg magnesium per 100 gram i melk.

For det andre, så er proteiner syre, aminosyrer. I vårt vestlige samfunn hvor vi spiser dobbelt så mye kjøtt enn det som er anbefalt og i tillegg hugger innpå med proteinpulver og meieriprodukter, får kroppen en kontinuerlig tilstrøm av syrer som den selvsagt må nøytralisere. Og hvordan nøytraliserer kroppen aminosyrene? Jo, den skiller ut kalsium fra skjelettet. Dette tapte kalsiumet ville vanligvis kommet til rette igjen, men når vi får i oss så mye proteiner som vi gjør - mye mer enn hva vi trenger, så tappes skjelettet for masse og man vil til slutt bli beinskjør.

Den siste grunnen jeg velger å ta med her, er også den mest åpenbare. Hvilken melk drakk du da du var nyfødt? Hvilken melk drikker hunder, hester, griser og rotter? De drikker sin egen arts melk. Og etter diealder, så slutter de - så hvorfor sluttet ikke du? Kumelk er ment for kalver -  ikke mennesker (sjokk!!). Det er en grunn til at over 75% av verdens befolkning er laktoseintolerante, og det er fordi vi ikke er ment til å drikke kumelk. Tenk på hvor mye puss og bakterier som finnes i melken - det er en grunn til at den begynner å råtne etter bare noen timer i romtemperatur.  Meieriindustrien er enorm, og det Opplysningskontoret for melk driver med er ren og skjær markedsføring! Gir det ikke mer mening å drikke apemelk? Vi har da vel mye mer til felles med apene? Du er lært opp til å tro at du trenger kumelk, så derfor gir det mening. Falsk propaganda og hjernevasking.

 

Det var flott å se at det fantes en del opplyste mennesker i kommentarfeltet på melk.no, iallefall. Melk.no svarte med den samme kommentaren ved omtrent alle konfrontasjoner de ble møtt...






 

kilder: http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/calcium-full-story/

http://www.pcrm.org/health/diets/vegdiets/what-is-lactose-intolerance

http://matvaretabellen.no/skummet-melk-01.003

 

 

 

Drikker du kumelk? Tror du det er bra for deg?

6 kommentarer

sammegreia

02.05.2015 kl.10:23

Bra innlegg! Du er flink til å skrive:) Håper du får en fin dag!

Hadde satt pris på om du hadde sjekket ut bloggen vår:)

catarina kippersund

02.05.2015 kl.11:48

SV: Takk for tilbakemld. Ja verden er ikke greit når det finnes mennesker som det! De burde skamme seg!

alternativhelseforskning

02.05.2015 kl.13:33

Hei, jeg la inn et svar til deg på bloggen min, vet ikke om du ser det der, jeg er ikke ekspert på dette. Et spørsmål som har opptatt meg en del i det siste: Hvor får man Omega 3 og jeg tenker da på EPA og DHA fra på et vegansk/vegetarisk kosthold? Noen sier man bare spiser chiafrø eller linfrø og da vil kroppen omdanne ALA til EPA og DHA, andre sier det ikke fungerer slik. Jeg bestilte i går et veldig dyrt algeprodukt fra USA. Har du noe tips /innspill på dette? Jeg er opptatt av å få i meg max med høyverdig Omega 3 pga hjernefunksjonen.

Linni Blystad

02.05.2015 kl.18:11

alternativhelseforskning: hei! Det er riktig at kroppen kan omdanne ALA til EPA og DHA. Man kan spise linfrø, rapsolje og valnøtter hver dag for å ligge på samme verdier som ikke-veggiser, eller man kan ta kosttilskudd. Det hjelper uansett å dempe inntaket av omega 6.På http://opti3omega.com, får man kjøpt vegetarisk omega 3 med DHA og EPA. :-)

alternativhelseforskning

02.05.2015 kl.20:16

Takk for tips, skal se på det. Jeg jukser litt med krillolje nå , men skal slutte. Jeg synes det er mer etisk riktig å spise krillolje enn fiskeolje, men bedre å gå over til vegetarisk kilde. Du har et bra poeng med omega 6.

Linni Blystad

03.05.2015 kl.00:24

alternativhelseforskning: ja, jeg er enig i at krill er mer etisk! Ønsker deg en videre god helse :-)

Skriv en ny kommentar

hits